Web i na mobilu

Dnes už více jak polovina návštěvníků vašeho webu prohlíží jeho stránky na mobilu. Web musí být responzivní, tzn. musí mít upravený obsah pro zobrazení na mobilu.

Webové stránky

Moderní webové stránky s administrací pro editaci obsahu.

Eshopy

Tvorba moderních eshopů na míru, které skvěle prodávají.

Aplikace

Mobilní a webové aplikace na míru podle požadavků klienta.

Nezávazná poptávka

Máte zájem s námi spolupracovat? Ozvěte se nám!

5 základních tipů pro SEO optimalizaci v roce 2020

Každý chce na svém webu co nejvíce uživatelů. Existuje několik způsobů, jak zvýšit návštěvnost webových stránek nebo eshopu. Jednou z nich je SEO optimalizace.

Co je SEO optimalizace? 

Jedná se o nastavení webových stránek takovým způsobem, aby co nejvíce vyhovoval algoritmům vyhledávačů. V našich končinách tedy Googlu a Seznamu. V dnešní době již dávno neplatí, že stačí na stránku napsat 20 klíčových slov a budete na první stránce výsledků. Vyhledávače dávají vašemu webu známku (rank), která odráží několik oblastí, např. relevantnost obsahu, unikátnost obsahu, rychlost načítání webových stránek, použitelnost na mobilních zařízeních, zpětné odkazy na vaši stránku, atd.

Jak přesně se algoritmus chová nikdo 100% neví. Google sice informuje o zásadních změnách na svém blogu, ale v průběhu času zkouší různé nové postupy hodnocení obsahu, podle kterého tvoří pořadí na stránce výsledků.

Je tedy více než vhodné se držet osvědčených základních postupů, které jsou sepsány níže, než se řídit všemožnými tipy, jak vyhledávací algoritmus obelstít. Protože co platí dnes, nemusí platit zítra.

Tip #1: Na rychlosti záleží

Rychlost načítání webových stránek je důležitá z několika důvodů. První důvod - čím rychleji se web načítá, tím větší část roboti vyhledávačů dokáží zaindexovat. Mají totiž vyhrazený určitý čas na každý web, aby toho během dne stihli co nejvíce.

Druhý důvod - pokud se web načítá více jak 3 sekundy, 50% uživatelů odejde jinam. A s každou další sekundou toto procento roste. Nejen že tak přijdete o potencionálního zákazníka, ale zároveň si pokazíte hodnocení webových stránek kvůli tomu, že vyhledávače si budou myslet, že lidé nenašli relevantní obsah ke svému vyhledávání.

Třetí důvod - rychlost načítání přímo ovlivňuje známku webu. Google ve svém alogritmu hodnotí parametr TTFB (Time To First Byte), čili za jakou dobu váš server začne komunikovat s uživatelem. V roce 2020 se váha tohoto parametru ještě zvýšila.

Rychlost webu ovlivníme zejména nahráváním komprimovaných obrázků ve správných velikostech a formátech. Pokud můžete, nepoužívejte PNG, ale JPEG. V případě animací raději SVG místo GIF. To vše doplněné o formát WEBP pro prohlížeče, které ho podporují (dnes již většina, kromě Safari a starých verzí všech prohlížečů).

Ke komprimování obrázků můžete např. využít službu TinyPNG, která funguje pro obrázky ve formátech PNG a JPEG.

Více o formátu WEBP se dozvíte na tomto odkazu.

Dalším způsobem jak urychlit načítání je používání tzv. minifikovaného kódu. Takový kód neobsahuje žádné zbytečné znaky, které zdrojový kód obsahuje jen z důvodu jeho čitelnosti pro člověka, ale ne ke své funkčnosti.

Existuje několik služeb, které vám kód upraví. Vyzkoušejte např. službu Minifier.org.

A v neposlední řadě se vyhněte načítání jakéhokoliv zbytečného javascriptu a zbytečných stylů CSS. Rozmyslete si, co na webových stránkách skutečně potřebujete a co jste přidali, ale vlastně vůbec nepoužíváte.

Buďte opatrní s různými live chaty, nahráváním uživatelů, systémy pro statistiky, které nepoužíváte. Vše se odráží na rychlosti načítání a odebrání těchto komponent může být pro váš web zásadní.

Tip #2: Přátelské URL adresy pro vyhledávače

Přátelské URL adresy pro vyhledávače jsou takové odkazy, které odrážejí strukturu webu a obsah odkazované stránky. Nejlepší bude, když si to ukážeme na příkladu dvou URL adres.

Špatná URL: www.example.com/?p=78346738
Dobrá URL: www.example.com/blog/clanek-o-psech

Z druhé URL adresy je patrné, že se jedná o článek o psech v blogu na vašem webu. Stejně tak je to jasné i robotům vyhledávačů. A nejen to, Google u výsledků vyhledávání URL adresu zobrazuje a ztučňuje klíčová slova v URL, která se shodují s vyhledávaným dotazem. Uživatel tedy vidí, že jde na stránku, kde se pravděpodobně dozví, co hledá.

Snažte se tedy vyhnout relativním a dynamickým URL adresám kdykoliv je to jen trochu možné.

Tip #3: Je nezbytné mít mobilní verzi webových stránek

V roce 2020 si nemůžete dovolit nemít svůj web responzivní. Nejen že tím dáváte uživatelům najevo, že vás vaše online prezentace nezajímá, ale také si zásadně škodíte v očích vyhledávačů.

Pokud vaše webové stránky nebudou responzivní, Google je úplně vynechá ve vyhledávání na mobilních zařízeních. V roce 2019 bylo 60% vyhledávání na Googlu uskutečněno z telefonů. Více než 67% uvádí, že spíš v eshopu nakoupí na svém telefonu, než na počítači. A tato procenta se budou každým rokem zvyšovat.

Tip #4: Obsah, obsah, obsah

Pokud se bavíme o správě obsahu na vašich webových stránkách, nemyslíme tím pouze to, že budete mít obsah relevantní, kvalitní a zajímavý pro návštěvníky. Všechny tyto vlastnosti jsou sice důležité, ale nestačí to. Vyhledávače zvýhodňují weby, které mají obsah co nejaktuálnější. Pokud na svých stránkách necháte 5 let stejné texty, hodnocení bude klesat.

Z tohoto důvodu se vyplatí investovat do webových stránek s redakčním systémem, díky kterému můžete obsah jednoduše editovat a přidávat nový. Například ve formě blogu.

Blog vám pomůže jak s aktuálním obsahem a rozšířením klíčových slov. Uživatelé budou váš obsah sdílet, pokud bude zajímavý. Ostatní weby budou vytvářet odkazy na vaše webové stránky. To vše rapidně zvýší hodnotu stránek pro algoritmy Googlu a Seznamu.

Tip #5: Propojení sociálních sítí

K sociálním sítím musíte přistupovat ze dvou směrů. Prvním z nich je vaše vlastní prezentace na Facebooku, Instagramu, Twitteru, LinkedInu, … a všude jinde, kde to pro vaše odvětví dává smysl. Profily udržujte aktuální a s odkazy na vaše webové stránky. Vaše sociální sítě také nezapomeňte propagovat na vašem webu. Ať už ve formě ikon s odkazy, tak různými widgety, které provozovatelé poskytují.

Druhým směrem, kterým je nutné k sociálním sítím přistupovat je z pohledu uživatele. Pokud ve vašem obsahu najde něco zajímavého, co by chtěl sdílet s ostatními lidmi, je nutné mu to co nejvíce ulehčit.

Nechceme, aby návštěvník musel kopírovat adresu stránky, otevírat Facebook, vkládat odkaz u kterého zjistí, že je špatně nastavený a místo názvu článku se zobrazuje pouze název webu, atd.

Tlačítka pro jednoduché sdílení můžeme implementovat například službou AddThis, díky které může uživatel obsah rozšířit kamkoliv si vzpomene.

Aby se odkazy na sociálních sítích zobrazovaly jak mají, musíme na webu správně nastavit tzv. og tagy v hlavičce u každého článku. Díky tomu docílíme, že u karty odkazu se zobrazí správný obrázek, nadpis a úvodní text článku.

Čím budou karty zajímavější, tím spíše na ně klikne další uživatel. Jestli máte og tagy správně nastavené můžete vyzkoušet v tomto debuggeru.